Päärata pitää Suomen liikkeessä
Maan tärkein ratakokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Sen yhteysvälien toimivuus vaikuttaa liikenteen ja arjen sujuvuuteen koko maassa.
Päärata on Suomen rautatieverkon päälinja, joka ulottuu Helsingistä Tampereen ja Oulun kautta Tornioon. Se yhdistää henkilö- ja tavaraliikenteessä pääkaupunkiseudun, Satakunnan, Hämeen, Pirkanmaan ja Pohjanmaan maakunnat sekä Keski- ja Pohjois-Suomen.
Liityntäyhteyksineen päärata liikuttaa käytännössä koko Suomea. Sen varrella asuu yli puolet väestöstä ja syntyy 2/3 BKT:sta. Matkailun ja erilaisten tavarakuljetusten kautta radan vaikutuspiiri ulottuu joka puolelle maata.
Myös radan häiriöt heijastuvat koko Suomen rataverkolle: mikäli pääradalla liikenne takkuaa, takkuavat myös monet muut junanvaihtoihin ja kalustokiertoon tukeutuvat yhteydet. Alikehitetyn, kunnoltaan heikkenevän ratakäytävän aiheuttamista kumulatiivisista häiriöistä on useita kokemuksia viime vuosilta.
Radan painoarvo on kasvussa myös kansainvälisesti. Se on yksi Euroopan liikenteen TEN-T-ydinverkon avainväylistä eli ydinverkkokäytävistä, jolloin se muodostaa yhteyden manner-Euroopasta Suomen kautta Ruotsin rataverkkoon. Pitkällä aikavälillä radan kytkentä myös Helsinki-Vantaan lentoasemaan ja jopa Baltian maiden rataverkkoon tulee vahvistumaan.
Päärata väyläverkon investointiohjelmassa 2025-2032:
- Helsinki-Riihimäki 3. vaihe, 244 M€, prioriteetti 1
- Helsinki-Tampere peruskorjaus 375 M€, prioriteetti 2
- Kokkolan asema-alueen kehittäminen 25 M€, prioriteetti 2
- Lautiosaari-Elijärvi ja Tornio-Röyttä peruskorjaukset ja sähköistykset (ehdollinen rahoitusratkaisun löytymiselle), 30 M€, prioriteetti 3
- Kemin aseman matkustajalaitureiden parantaminen, 4-6 M€, parantamishanke