Siirry pääsisältöön

Ajankohtaista

Blogi
Julkaistu 15.9.2023

Päärataa kehitettävä koko matkaltaan Suomen tärkeimpänä raideyhteytenä

Etelä-Pohjanmaan maakuntajohtaja Heli Seppelvirta.

Heli Seppelvirta, maakuntajohtaja, Etelä-Pohjanmaan liitto

Työntekemisen tavat ovat muuttuneet. Monipaikkaisuus on tullut jäädäkseen ja työnantajan pääkallopaikka on yhä useammalla satojen kilometrien päässä. Päivittäiset työssäkäyntialueet ovat laajentuneet ja laajentuvat entisestään hyvien ratayhteyksien myötä. Kun Tampereen kannella tapahtuu, radan varren kaupungit tarjoavat tärkeää majoituskapasiteettia. Arki on muuttunut pääradan varrella nopeiden ratayhteyksien ansiosta.

Päärata yhdistää ja on Suomen raideliikenteen tärkein liikennekäytävä. Radan kapasiteetti on kuitenkin täynnä ja uudelle kapasiteetille on kipeästi tilausta. Tämän me pääradan ja sen haarojen asukkaat tiedämme varsin hyvin. Hitaat investoinnit raiteisiin ja väyliin eivät kannusta liioin elinkeinoelämää kasvuun.

Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa linjataan pääradan kehittämistä nykyisessä ratakäytävässä niin etelässä kuin pohjoisessa. Erittäin kannatettava kirjaus. Samanaikaisesti on huomioitava, että isoja pullonkauloja on myös radan keskivaiheilla välillä Tampere-Parkano-Seinäjoki. Yhteysvälillä seisotetaan pääradan liikennettä molempiin suuntiin 170 kilometrin yksiraiteisella osuudella. Puhumme tällöin pääradan ydinkäytävästä.

Ratahankkeiden aikajänne on pitkä. 15 vuotta on tyypillinen aika yleissuunnitelman aloittamisesta. Kaksoisraiteen suunnittelun aloittaminen Seinäjoki-Tampere välille on juuri nyt ajankohtaista. Samanaikaisesti pääradan solmukohdissa kuten Seinäjoella ja Tampereella tulee panostaa asemien ja ratapihojen toimivuuteen. Aseman seuduille rakennetaan sitä kuuluisaa pöhinää.

45 minuuttia Seinäjoelta Tampereelle on kohtuullinen tulevaisuuden tavoite!