Suurnopeuslinjavaihtoehto parantaa myös Jyväskylän saavutettavuutta
Jyväskylän kaupunginhallitus linjasi, että kaupunki kannattaa Suomiradan suunnittelun jatkamista suurnopeuslinjavaihtoehdon mukaisesti.
Jyväskylän näkökulmasta vaihtoehto on ainoa järkevä. Suurnopeusradan toteuttamisella saavutetaan selkeästi suuremmat yhteiskuntataloudelliset hyödyt kuin nykyisen pääradan maastokäytävään toteutettavilla lisäraiteilla ja oikaisuilla. Matka-aika Helsingistä lentoradan kautta Tampereelle lyhenee 32 minuuttia. Myös matkustajamäärät kasvavat suurnopeusradalla.
Molemmat hyödyt satavat myös Jyväskylän laariin. Jyväskylästä on suurnopeusradan myötä mahdollista päästä nopealla ja toimintavarmalla ratayhteydellä nykyistä nopeammin suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Matkustaminen nopeutuu ja lisää junamatkustamista muihin liikennemuotoihin nähden. Siten Jyväskylän saavutettavuus elinkeinoelämän ja matkailun näkökulmasta paranee.
Radan tulevaisuuden osalta eletään parhaillaan jännittäviä vaiheita. Investoinnin suuruus on omaa luokkaansa, mutta se pitää ajatella satsauksena koko Suomen tulevaisuuteen. Rahoitusmallia tulee tarkastella ennakkoluulottomasti, jotta sillä rasitetaan mahdollisimman vähän julkista taloutta. Keinoja siihen on.
Suunnittelussa on tehtävä huolella, sillä suurnopeusrata tulee toteutuessaan halkomaan arvokkaiksi luokiteltuja kulttuuriympäristöjä ja muuttaa ympäröivää luontoa. Mutta näihinkin löydetään ratkaisuja, jos tahtotila valtion ja kuntien välillä on yhteinen.
Eli jatketaan keskustelua ja viedään suunnittelua eteenpäin. Luotan siihen, että suurnopeusradan avajaisvuorolla vuonna 2040 nähdään.