Siirry pääsisältöön

Ajankohtaista

Blogi
Julkaistu 16.12.2022

Blogiyhteenveto 2022: Ilman päärataa Suomi pysähtyy – ja kun Suomi kesällä lähes pysähtyi

Jouni Koskela

Jouni Koskela, Päärataryhmän sihteeri, Pirkanmaan liitto

Pääratasivuston blogikirjoitusvuosi on taas täyttynyt. Kirjoittajia ja kirjoituksia on ollut runsaasti. Kiitos kaikille kirjoittajille. Ansiokkaiden kirjoitusten vielä esille nostamiseksi, on hyvä kerrata kaikki aiheotsikot.

Kirjoitusjärjestyksessä ne olivat:

  • Pääradan investoinnit on saatava liikkeelle pian – muuten uhkaamme menettää EU:n rahoitusta
  • Kaksilla raiteilla
  • Metsäradan ympäristövaikutuksiin on suhtauduttava vakavasti
  • Porin satama – risteys, josta pääsee kaikkiin suuntiin
  • Raideliikenne ja pohjoisen liikennekäytävän rooli tulevaisuuden yhteenkuuluvuudessa
  • Milloin Suomessa on tulevaisuusinvestointien ja raideinfran vuoro?
  • Huoltovarmuutta ja kokonaisturvallisuutta – myös raiteille
  • Juustoja ja jälkiruokaa vai juustoja tai jälkiruokaa
  • 14,6 km tulevaisuuden rakentamista (toim. huom! tarkoittaa pääradalla Tampere-Parkano-Seinäjoki -välillä Tampereen ja Ylöjärven välistä Lielahti-Lakiala -osuutta)
  • Suurnopeuslinjavaihtoehto parantaa myös Jyväskylän saavutettavuutta
  • Strategialla kasvua ja kriisinkestävyyttä maailman myllerryksissä
  • Päärataryhmä tekee hallitusohjelmatavoitteet – ”katse länteen ja pohjoiseen”

Otsikot kertovat paljon kirjoittajien ajankohtaisista ajatuksista, mielipiteistä, esityksistä, osin toiveista.

Yhteistä kaikille on viesti siitä, että päärata ja sille liikennettä syöttävät liityntäyhteydet ovat Suomen raideliikenteen selkäranka. ”Se on valtasuoni maamme”, aivan kuten Mikko Alatalo pääratalaulussa laulaa. Tai kuten on nettisivujemme iskulause: ”Ilman päärataa Suomi pysähtyy”. Viimeksi mainitusta olivat kesäiset työmaaviivästykset ja ilkivallan teot oiva esimerkki, miten koko Suomen raideliikenne meni sekaisin moneksi päiväksi, kun pääradalla Tampereen eteläpuolella Lempäälässä oli ongelmia.

Pääratasivuston blogikirjoitukset jatkuvat vuonna 2023. Omalta osaltani tämä on viimeinen blogiyhteenveto. Siirryn – raideliikennetermejä käyttääkseni – VR:n matkustajana eläkeläislipun käyttäjäksi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.  Jo tässä vaiheessa kiitän kaikkia henkilöitä ja tahoja, joiden kanssa olen saanut tehdä antoisaa yhteistyötä Suomen merkittävimmän liikenneyhteyden kehittämisessä.