EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelman viimeinen hakukierros on kylmää kyytiä pääradan hankkeille
Rahoitettujen hankkeiden joukossa on vain yksi pääradan hanke.
EU:n Verkkojen Eurooppa eli CEF-rahoitusohjelman 2021-2027 ohjelmakauden kolmannen hakukierroksen tulokset julkaistiin tänään 16.7.2024. Yhteensä EU rahoittaa liikennehankkeita ohjelmakauden viimeisestä rahoitushausta eri puolella Eurooppaa yli 7 miljardilla eurolla. Mukana on 11 suomalaishanketta. Suomeen tulevan rahoituksen kokonaisvolyymi on 39,11 M €. Suomalaishankkeille oli haettu rahoitusta yli 325 M €.
Rahoitettujen hankkeiden joukossa on tällä kertaa vain yksi pääradan hanke: Riihimäki-Tampere-radan suunnittelu sai CEF-rahoitusta 1,75 miljoonaa euroa. On huomionarvoista, että rahoitusta vaille jäivät sekä Tampereen henkilöratapihan rakentamisen 2. vaihe (yli 5,7 M €) että pääradan parantaminen Hyvinkään ja Riihimäen välillä (5,6 M €). Myöskään mm. Tampere-Jyväskylä radan 2. vaiheen suunnittelu (yli 3 M €) ei saanut rahoitusta, kuten ei myöskään Lentorata Oy:n suunnitteluhanke (4,7 M €).
”Hakukierroksen tulos on valitettava, mutta ei aivan odottamaton” lausuu Päärataryhmän sihteeri ja Tampereen ja Pirkanmaan EU-yhteysjohtaja Hannele Räikkönen. ”Kilpailu EU-rahoituksesta on todella kovaa ja laadukkaita hakemuksia tuli jälleen 3 kertaa yli saatavilla olevan rahoituksen. Pitää myös muistaa, että Suomi menestyi edellisellä hakukierroksella vuosi sitten todella hyvin, kun saimme mm. Helsinki-Riihimäki-radan rakentamiselle yli 40 miljoonaa euroa. On silti todella valitettavaa, että oleelliset hankkeemme, jotka parantavat koko rataverkon toimintavarmuutta ja Suomen kilpailukykyä, eivät saaneet rahoitusta”.
Rahoitettujen hankkeiden joukossa Suomesta ovat seuraavat valtion hankkeet:
- Karjalan radan suunnittelu Imatran ja Joensuun välillä
- Savonradan nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu
- Digirata 1 – varustelu eurooppalaisella rautatieliikenteen hallintajärjestelmällä
- C-Roads Extended, Suomen osuus
”Tiedämme hyvin kansallisen rahoituksen paineet. Meidän täytyykin Suomessa pystyä hankkeiden suhteen parempaan priorisointiin sekä kansallisella että EU-tasolla” EU-yhteysjohtaja Räikkönen painottaa. ”Lisäksi meidän täytyy panostaa EU:n seuravan ohjelmakauden CEF-ohjelmaan. Huoltovarmuutemme, turvallisuutemme ja kilpailukykymme vaativat vahvaa CEF -ohjelmaa.”
LVM:n tiedote haetusta rahoituksesta
Lisätietoja:
Hannele Räikkönen 040-7763446